Jana Brockhaus

Jana Brockhaus

Research Fellow

Strategic Communication
Zeppelinhaus
Nikolaistraße 27-29, Room 4.16
04109 Leipzig

Phone: +49 341 97-35054
Fax: +49 341 97-35049

Abstract

Jana Brockhaus, M.A., is Research Associate at the Department of Strategic Communication. Her research interests include corporate communications and digitalization in communication management.

  • Digital infrastructure and software selection for communication departments
    Zerfaß, Ansgar
    Duration: 10/2020 – 03/2021
    Involved organisational units of Leipzig University: Strategische Kommunikation
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  • Positioning of companies in public discourses
    Brockhaus, Jana
    Duration: 10/2020 – ongoing
    Involved organisational units of Leipzig University: Strategische Kommunikation
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  • Digital Infrastructures and CommTech in Corporate Communications
    Zerfaß, Ansgar
    Duration: 09/2020 – ongoing
    Involved organisational units of Leipzig University: Strategische Kommunikation
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more projects

  • Brockhaus, J.; Zerfaß, A.
    Strengthening the role of communication departments: A framework for positioning communication departments at the top of and throughout organizations
    Corporate Communications – An International Journal. 2022. 27 (1). pp. 53–70.
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  • Zerfaß, A.; Brockhaus, J.
    Towards a research agenda for CommTech and digital infrastructure in public relations and strategic communication
    In: Birmingham, B.; Yook, B.; Chen, Z. F. (Eds.)
    Contributing at the top and throughout an organization: Research and strategies that advance our understanding of public relations. Proceedings of the 24th International Public Relations Research Conference. Orlando, FL: 2021. pp. 202–216.
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  • Brockhaus, J.; Buhmann, A.; Zerfaß, A.
    Digitalization in corporate communications: understanding the emergence and consequences of CommTech and digital infrastructure
    Corporate Communications: An International Journal. 2023. 28 (2). pp. 274–292.
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  • Zerfaß, A.; Brockhaus, J.
    Digital corporate communication and the digital transformation of communication functions and organizations
    In: Luoma-Aho, V.; Badham, M. (Eds.)
    Handbook on Digital Corporate Communication. Cheltenham: Edward Elgar. 2022. pp. 238–252.
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  • Zerfaß, A.; Brockhaus, J.
    CommTech und die digitale Transformation von Kommunikationsabteilungen: Konzeptionelle Grundlagen und empirische Erkenntnisse
    In: Mickeleit, T.; Forthmann, J. (Eds.)
    Erfolgsfaktor CommTech: Die digitale Transformation der Unternehmenskommunikation. Wiesbaden: Springer Gabler. 2023. pp. 25–43.
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more publications

  • Andere Ehrungen: Auszeichnung für herausragende Lehre (1. Platz)
    Brockhaus, Jana (Strategische Kommunikation)
    awarded in 2022 by Institut für Kommunikations- und Medienwissenschaft, Universität Leipzig.
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  • Andere herausragende Auszeichnungen: James E. Grunig and Larissa A. Grunig Outstanding Thesis Award 2022
    Brockhaus, Jana (Strategische Kommunikation)
    awarded in 2022 by International Communication Association.
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more awards

  • Qualitative research

    Dieses Seminar bietet einen Überblick zu qualitativer Forschung und befähigt die Teilnehmenden zur Konzeption und Durchführung eines qualitativen Forschungsprojektes. Die Studierenden setzen sich mit empirischen und ethischen Forschungsprämissen auseinander, eignen sich Wissen über qualitative Erhebungsmethoden an und konzipieren in Kleingruppen ein eigenes Forschungsvorhaben im Themenbereich Kommunikationsmanagement.

  • Branding and marketing communication

    Das Seminar führt in die Grundlagen der Marketingkommunikation und der Markenführung als wichtige Aspekte der (integrierten) Unternehmenskommunikation ein. Neben einer Einführung in das Feld werden jeweils aktuelle Herausforderungen beleuchtet – im Jahr 2022 der Einfluss und die Chancen technologischer Innovationen.

  • Applied research seminars

    2020/21: Digital Infrastructure for Corporate Communications, in collaboration with Siemens Healthineers


    2022/23: CommTech in work routine of communication departments, in collaboration with AG CommTech


    2023:24: Internal perception and positioning of communication departments, in collaboration with Academic Society for Management & Communication, Beiersdorf, Hapag Lloyd, Otto Group and Shell