Profile
Abstract
Anneke Elsner is a research associate at the Chair for Media Education at the University of Leipzig.
Anneke Elsner completed her bachelor's and master's degrees in communication and media studies with a focus on media culture and media education at the University of Leipzig.
Her dissertation deals with the phenomenon of media addiction from a media pedagogical perspective. She also conducts research in the area of the didactic potential of digital media and media socialization.
Anneke Elsner is a member of the German Society for Educational Science and the Society for Media Education and Communication Culture.
Professional career
- since 11/2022
Research associate at the Chair for Media Education, Institute for Communication and Media Studies, University of Leipzig - 11/2022 - 01/2023
Research associate in the BMBF-funded project "PraxisdigitaliS" - 01/2022 - 09/2022
Research assistant in the BMBF-funded project "PraxisdigitaliS" - 01/2021 - 12/2021
Research assistant at the Chair for Media Education, Institute for Communication and Media Studies, University of Leipzig - 07/2019 - 12/2020
Research assistant at the Leipzig Research Center for Early Child Development (LFE)
Education
- 10/2020 - 08/2022
Master's degree in Communication and Media Studies with a focus on media culture and media education, University of Leipzig.Title of the master thesis: Digital media as part of adaptive learning architectures in the promotion of gifted students - A methodological triangulation to explore the motivational effects of digital media as part of adaptive learning strategies in the promotion of gifted ninth graders - 10/2016 - 02/2020
Bachelor's degree in Communication and Media Studies, University of LeipzigTitle of the bachelor thesis: Conditional structure of excessive gaming behavior
- Media addiction from a media pedagogical perspective
- Game Studies
- Professionalization of teachers in the field of media education
- Didactic potentials of digital media
- Media socialization
- Haubold, R.; Elsner, A.; Ganguin, S.Perspektivwechsel Mediensucht – Problematische Computerspielnutzung als Handlungsoption. Ein kritisch-optimistischer Blick auf das Phänomen der problematischen MedienabhängigkeitMedienpädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 2024. pp. 288–307.
- Ganguin, S.; Elsner, A.Alleskönner und Multi-Tasker:innen? Der Mythos der „Digital Natives“Schüler. Wissen für Lehrer. 2023. 2023 (1). pp. 10–11.
- Ganguin, S.; Elsner, A.Von Level zu Level. Identitätsarbeit Jugendlicher durch ComputerspieleIn: Biermann, R.; Fromme, J.; Kiefer, F. (Eds.)Computerspielforschung: Interdisziplinäre Einblicke in das digitale Spiel und seine kulturelle Bedeutung. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich. 2023. pp. 271–289.
- Ganguin, S.; Wendt, R.; Naab, T.; Kühn, J.; Rummler, K.; Schiefner-Rohs, M.; Wolf, K. D.; Elsner, A. (Eds.)Gesellschaftlicher Zusammenhalt: Kommunikation und KonsensDeutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft - Sektion MedienpädagogikZürich: Rummler OAPublishing für die Zeitschrift MedienPädagogik, Sektion Medienpädagogik (DGfE). 2023.
- Elsner, A.; Ganguin, S.Computerspiele als utopischer Zufluchtsort? Über die Bedeutung von Computerspielen für Personen mit problematischer MedienabhängigkeitIn: Hooffacker, G.; Bigl, B. (Eds.)Science MashUp: XR – Gesellschaft – Utopien. Leipziger Beiträge zur Computerspielekultur. Wiesbaden: Springer VS. 2022. pp. 89–109.