Dr. Georg Lorenz

Dr. Georg Lorenz

Wiss. Mitarbeiter

Institut für Soziologie
Geisteswissenschaftliches Zentrum
Beethovenstraße 15, Raum 3113
04107 Leipzig

Telefon: +49 341 97-35643
Telefax: +49 341 97-35669

Kurzprofil

Georg Lorenz leitet seit 2022 das DFG-Projekt „Social Embeddedness in Social Networks and the Reproduction of Socioeconomic Inequality in Educational Attainments (SERIOUS)“ am Institut für Soziologie. Seine Forschungsschwerpunkte umfassen die Themengebiete Sozialstruktur, Diskriminierung, Ungleichheit und soziale Netzwerke. Im Bachelor-Studiengang lehrt er zu den Themen Sozialkapital, soziale Ansteckungsprozesse, Bildungsungleichheit und sozialer Zusammenhalt sowie zu Methoden der sozialen Netzwerkanalyse.


Daneben ist Georg Lorenz Postdoc an der Humanwissenschaftlichen Fakultät der Universität Potsdam. Als Projektkoordinator des BMBF-geförderten Projekts „Multidimensionale Heterogenität im Klassenzimmer: Messung, Effekte, Mechanismen (MuHuK)“ leitet er dort eine Forschungsgruppe, die sich mit der Messung, dem Ausmaß und den Auswirkungen mehrdimensionaler Diversität im Kontext von Schule beschäftigt.


Georg Lorenz wurde 2017 an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg promoviert.

Berufliche Laufbahn

  • seit 04/2022
    Postdoctoral researcher, Department of Sociology, Leipzig University, Germany
  • seit 04/2023
    Postdoctoral researcher, Department of Educational Science, Potsdam University, Germany
  • 07/2017 - 03/2023
    Postdoctoral researcher, Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen (IQB), Humboldt-Universität zu Berlin, Germany
  • 04/2016 - 06/2017
    Postdoctoral researcher, Berlin Institute for Integration and Migration Research (BIM), Humboldt-Universität zu Berlin, Germany
  • 10/2015 - 03/2016
    Parental leave
  • 10/2010 - 09/2015
    Assistant lecturer and research associate at the Chair of Sociology, especially Analysis of Social Structures, Otto-Friedrich-University of Bamberg, Germany
  • 05/2009 - 09/2010
    Research associate in the Free Floater Junior Research Group „Ethnic Educational Inequality“ (established as part of the German Initiative of Excellence and headed by Prof. Dr. Cornelia Kristen), Georg-August-University of Goettingen, Germany
  • Social networks
  • Diversity
  • Inequality
  • Social cohesion
  • Education
  • Ethnic minorities
  • Discrimination
  • Socioeconomic status
  • Lorenz, G.
    Ethnic diversity fosters the social integration of refugee students
    Nature Human Behaviour. 2023.
    Details ansehen
  • Lorenz, G.
    Ethnische Segregation Zwischen Schularten in Mehrgliedrigen Schulsystemen und im „Zwei-Wege-Modell“. Analysen im Kontext von Schulstrukturellen Reformmaßnahmen in Berlin, Bremen und Hamburg
    Kölner Zeitschrift Für Soziologie Und Sozialpsychologie. 2021.
    Details ansehen
  • Lorenz, G.
    Oppositional Culture Revisited. Friendship Dynamics and the Creation of Social Capital among Turkish Minority Adolescents in Germany
    Journal of Ethnic and Migration Studies. 2021. 47 (17).
    Details ansehen
  • Lorenz, G.
    The Link between Social and Structural Integration: Co- and Interethnic Friendship Selection and Friend Influence within Adolescent Social Networks
    Sociological Science. 2021. 8 (19).
    Details ansehen
  • Lorenz, G.
    Social Influence or Selection? Peer Effects on the Development of Adolescents’ Educational Expectations in Germany
    British Journal of Sociology of Education. 2020. 41 (5).
    Details ansehen

weitere Publikationen

  • The social embeddedness of human action: Social networks, social norms, and the (re-)creation of social structure

    Seminar Bachelor-level, Winter 2022/23, Leipzig University


  • Causes of segregation in the school context and consequences for ethnic inequality

    Seminar Master-level, Summer 2019, Otto Friedrich-University of Bamberg


  • Direct and indirect discrimination against immigrant children

    Seminar Master-level, Winter 2011/12, Otto Friedrich-University of Bamberg 

  • Immigration and integration in Germany

    Seminar Bachelor-level, Winter 2011/12, Otto Friedrich-University of Bamberg 

  • Teacher expectations and consequences for social, ethnic, educational Iinequalities as well as gender inequalities

    Seminar Master-level, Summer 2011, Otto Friedrich-University of Bamberg 

  • School success of immigrant children: The role of teachers

    Seminar Bachelor-level, Summer 2011, Otto Friedrich-University of Bamberg 

  • Immigration to Germany and consequences for educational integration

    Seminar Master-level, Winter 2010/11, Otto Friedrich-University of Bamberg