Personenprofil
Kurzprofil
Georg Lorenz leitet seit 2022 das DFG-Projekt „Social Embeddedness in Social Networks and the Reproduction of Socioeconomic Inequality in Educational Attainments (SERIOUS)“ am Institut für Soziologie. Seine Forschungsschwerpunkte umfassen die Themengebiete Sozialstruktur, Diskriminierung, Ungleichheit und soziale Netzwerke. Im Bachelor-Studiengang lehrt er zu den Themen Sozialkapital, soziale Ansteckungsprozesse, Bildungsungleichheit und sozialer Zusammenhalt sowie zu Methoden der sozialen Netzwerkanalyse.
Daneben ist Georg Lorenz Postdoc an der Humanwissenschaftlichen Fakultät der Universität Potsdam. Als Projektkoordinator des BMBF-geförderten Projekts „Multidimensionale Heterogenität im Klassenzimmer: Messung, Effekte, Mechanismen (MuHuK)“ leitet er dort eine Forschungsgruppe, die sich mit der Messung, dem Ausmaß und den Auswirkungen mehrdimensionaler Diversität im Kontext von Schule beschäftigt.
Georg Lorenz wurde 2017 an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg promoviert.
Berufliche Laufbahn
- seit 04/2022
Postdoctoral researcher, Department of Sociology, Leipzig University, Germany - seit 04/2023
Postdoctoral researcher, Department of Educational Science, Potsdam University, Germany - 07/2017 - 03/2023
Postdoctoral researcher, Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen (IQB), Humboldt-Universität zu Berlin, Germany - 04/2016 - 06/2017
Postdoctoral researcher, Berlin Institute for Integration and Migration Research (BIM), Humboldt-Universität zu Berlin, Germany - 10/2015 - 03/2016
Parental leave - 10/2010 - 09/2015
Assistant lecturer and research associate at the Chair of Sociology, especially Analysis of Social Structures, Otto-Friedrich-University of Bamberg, Germany - 05/2009 - 09/2010
Research associate in the Free Floater Junior Research Group „Ethnic Educational Inequality“ (established as part of the German Initiative of Excellence and headed by Prof. Dr. Cornelia Kristen), Georg-August-University of Goettingen, Germany
- Social networks
- Diversity
- Inequality
- Social cohesion
- Education
- Ethnic minorities
- Discrimination
- Socioeconomic status
- Lorenz, G.Ethnic diversity fosters the social integration of refugee studentsNature Human Behaviour. 2023.
- Lorenz, G.Ethnische Segregation Zwischen Schularten in Mehrgliedrigen Schulsystemen und im „Zwei-Wege-Modell“. Analysen im Kontext von Schulstrukturellen Reformmaßnahmen in Berlin, Bremen und HamburgKölner Zeitschrift Für Soziologie Und Sozialpsychologie. 2021.
- Lorenz, G.Oppositional Culture Revisited. Friendship Dynamics and the Creation of Social Capital among Turkish Minority Adolescents in GermanyJournal of Ethnic and Migration Studies. 2021. 47 (17).
- Lorenz, G.The Link between Social and Structural Integration: Co- and Interethnic Friendship Selection and Friend Influence within Adolescent Social NetworksSociological Science. 2021. 8 (19).DOI: 10.15195/v8.a19
- Lorenz, G.Social Influence or Selection? Peer Effects on the Development of Adolescents’ Educational Expectations in GermanyBritish Journal of Sociology of Education. 2020. 41 (5).
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The social embeddedness of human action: Social networks, social norms, and the (re-)creation of social structure
Seminar Bachelor-level, Winter 2022/23, Leipzig University
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Causes of segregation in the school context and consequences for ethnic inequality
Seminar Master-level, Summer 2019, Otto Friedrich-University of Bamberg
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Direct and indirect discrimination against immigrant children
Seminar Master-level, Winter 2011/12, Otto Friedrich-University of Bamberg
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Immigration and integration in Germany
Seminar Bachelor-level, Winter 2011/12, Otto Friedrich-University of Bamberg
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Teacher expectations and consequences for social, ethnic, educational Iinequalities as well as gender inequalities
Seminar Master-level, Summer 2011, Otto Friedrich-University of Bamberg
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School success of immigrant children: The role of teachers
Seminar Bachelor-level, Summer 2011, Otto Friedrich-University of Bamberg
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Immigration to Germany and consequences for educational integration
Seminar Master-level, Winter 2010/11, Otto Friedrich-University of Bamberg